دریافت پایان نامه اهداف بعثت پیامبران و حضرت محمد (ص)

شامل 140 صفحه
فرمت word
حجم فایل 293.6KB
شناسه محصول: 283

قیمت دانلود فایل: 16.000 تومان

دسته: برچسب: , ,
  • تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
  • فهرست منابع به صورت کامل آورده شده است

قسمتی از متن پایان نامه اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)

کلیات

تعریف وتبیین موضوع

موضوع مورد تحقیق در مورد اهداف بعثت پیامبران (علیهم السلام) و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که مهمترین کلمه مورد بحث ما پیرامون بعثت می‌باشد و منظور از بعثت، برانگیختن پیامبران برای‌هدایت مردم است که برخی دارای شریعت و دین بوده و برخی دیگر شریعت پیامبران قبلی را تبلیغ می‌کردند و به طور کلی هدف از بعثت پیامبران(علیهم السلام)همان هدف خلقت می باشد زیرا هدف از خلقت عبادت و بندگی خدا و رسیدن به قرب الهی است که پیامبران(علیهم السلام) با مبعوث شدن راه رسیدن به مقصد خلقت را به ما می‌آموزند.

هدف از بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)آوردن کاملترین دین وشریعت وکامل کردن هدف خلقت می باشد که این دین جهانی وفراگیر، و شامل تمامی انس وجن می باشد وکامل کننده دیگر ادیان است وبا آمدن آخرین پیامبر خداوند اعلام ختم نبوت وشریعت می کند زیرا حجّت برمردم تمام شده ودیگر چیزی که برای مردم بیان شود باقی نمانده است.

ضرورت و اهمیت موضوع

از آنجا که امسال مزیّن شده است به نام پر برکت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) برخود لازم دانستم که از این طریق(آگاهی دادن هرچه بیشتر خوانندگان) سهم کوچکی در معرفی پیامبر و هدف بعثت ایشان داشته باشم. با شناخت دقیق و عمیق مسأله وحی و بعثت و نبوت پیامبران(علیهم السلام)و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) است که می توان هرچه بهتر ایشان را شناخت و زمینه را برای تحقق اهداف والای انسانی فراهم نمود. و این هدف نیز محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم از تمام ابعاد و زوایا الگوی خویش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را بشناسند.

فواید واهداف تحقیق

برای اینکه فردی در انجام کاری موفق شود وبه مقصود خود نائل گردد ابتدا باید اهداف خویش را از انجام دادن آن کار مشخص نماید تا بتواند براساس اهداف مورد نظر کار خویش را با موفقیت انجام دهد، و من نیز در این تحقیق اهدافی را در نظر گرفته ام که از جمله آنها این موارد می باشد.

  • 1- شناساندن پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان الگوی برتر وکامل انسان ها از طریق بیان اهداف بعثت
  • 2- آگاهی خوانندگان عزیز با مسأله بعثت پیامبر و مسأله وحی ونبوت.
  • 3- بیان رابطه دین و شریعت با نبوت و همچنین خلقت انسان.

پیشینه تحقیق یا موضوع

با توجه به اهمیت تحقیق سعی نمودم در حد امکان اهداف بعثت پیامبران (علیهم السلام) و پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه‌ و آله و سلم)را به‌طور کلی مورد بررسی و مطالعه قرار دهم برای این امر لازم بود  تمامی مدارس،کتابخانه ها ودانشگاه ها را جستجو کرده تا به هدف‌خود برسم تا جایی‌که اینجانب در سطح شهرستان جستجونمودم. مقاله، تحقیق یا کتابی که مختص به این عنوان اهداف بعثت پیامبران و پیامبر(اعظم صلی الله علیه و آله و سلم) باشد نوشته نشده است. هرچند که بیشتر کتابها و مقالات نیز مربوط به شخصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) سیره عملی، اخلاقی ایشان و… بود.

سؤالهای تحقیق

برای شفاف‌تر شدن هدف تحقیق، سؤالاتی را در ضمن موضوع مطرح می‌کنیم تا بهتر و راحت‌تر بتوانیم به هدفی‌که در تحقیق مد نظر ماست‌برسیم، و سؤالاتی که در پیرامون موضوع مورد تحقیق ما مطرح می شود شامل موارد ذیل می باشد:

  • 1-هدف خلقت انسان چیست؟
  • 2-هدف از بعثت پیامبران چه می تواند باشد؟
  • 3- آیا هدف خلقت با هدف بعثت مطابقت می کندیا نه؟
  • 4- فلسفه وجودی پیامبران چیست؟
  • 5- هدف از بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) چیست؟
  • 6- تأثیر بعثت برمردم چگونه بوده است؟
  • 7- علت ختم نبوت چه بوده است؟

فریضه تحقیق

بعداز به وجود آمدن مجهولی در ذهن انسان، قبل از این که پاسخ سؤالات را مطرح کند، برای خویش پاسخ‌های احتماًلی فرض می‌نماید که گاهی با واقعیت مطابق بوده وگاهی همخوانی ندارد که فریضه های مورد نظر ما این چنین است.

  • 1- هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال نهایی می باشد که بالاترین مرتبه آن قرب الهی است.
  • 2- هدف از بعثت پیامبران و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)هدایت انسان ها برطبق هدف خلقت می باشد.
  • 3- مهمترین آثار وبرکات بعثت رهاکردن انسان ها از جهل وجهالت نسبت به پرستش وعبودیت می باشد.
  • 4- علت ختم نبوت تکمیل شدن برنامه زندگی انسان ها، توسط پیامبران (علیهم السلام) می باشد.

روش تحقیق

به اعتبار نوع : بنیادی

به اعتبار موضوع: عقلی و دینی

به اعتبار روش جمع آوری اطلاعات: کتابخانه ای

ساختار تحقیق

مطالبی که پیرامون اهداف بعثت پیامبران و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وصلم) نوشته شده متشکل از؛ کلیات، مقدمه، و چهار فصل به همراه نتیجه و مقاله در رابطه با همان موضوع می باشد.

 کلید واژه ها

در این دفتری که پیش رو دارید، بعضی از کلمات که دارای اهمیت بوده و مورد استفاده قرار گرفته است به شرح ذیل می باشد:

بعثت: برانگیختن،‌ فرستاده‌ شدن‌ و زنده کردن‌ و بیدار نمودن‌ و پراکنده ساختن‌ است.[1]

پیامبر: کسی که پیامی از طرف کسی برای دیگری ببرد، پیغمبر و پیمبر « بدون الف» بیشتر درباره کسی گفته می شودکه فرستاده خدا باشد.[2]

رسول: فرستاده شده، کسی که مأمور رسانیدن پیام از جانب کسی برای دیگری می باشد، پیغامبر، قاصد و پیک.[3]

نبوت: خبر دادن از غیبت یا از آینده با الهام خداوند.[4]

نبی: پیغمبر، خبر دهنده از غیب به الهام خداوند، خبر دهنده از خدا و آنچه به او متعلق است.[5]

موانع و مشکلات

یکی از مشکلاتی که در سطح استان خراسان شمالی مخصوصا شهرستان بجنورد مشاهده می شود، کمبود کتابخانه های مجهز است. با این که در سطح شهرستان کتابخانه های بسیاری وجود دارد، ولی با مراجعه به این کتابخانه ها مشاهده می شود که منابع اصلی وجود ندارد. برای استفاده از این منابع مراجعه کنندگان مجبور می شوند به شهرهای مجاور مسافرت کنند، لذا از مسئولین محترم استان خراسان شمالی تقاضامندیم که در مجهز کردن این کتابخانه ها تلاش بیشتری مبذول دارند.

چکیده

آنچه پیش روی شما خواننده عزیز قرار دارد مطالبی پیرامون اهداف بعثت انبیاء وپیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) است که در چهار فصل به رشته تحریر در آمده است.

فصل نخست: در ارتباط با هدف آفرینش جهان وهمچنین هدف آفرینش انسان از دیدگاه آیات وروایات مطالبی به طور مختصر بیان شده است.

به نظر بنده تا هدف خلقت مشخص نشود، در مورد اهداف بعثت انبیا (علیهم السلام) و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نمی توان مطالبی را بیان نمود به خاطر اینکه هدف بعثت انبیاء(علیهم السلام) مطابق با هدف خلقت بوده و در واقع انبیاء(علیهم السلام) و به عنوان چراغ هدایتی هستند که انسان ها را در مسیر رسیدن به هدف خلقت که همان قرب الهی است راهنمایی کنند.

فصل دوم: در ابتدای این فصل به علت ارزش وجودی انبیاء(علیهم السلام) مطالبی در مورد فلسفه وجودی پیامبران(علیهم السلام) وخصوصیات و امتیازات ایشان نسبت به سایر انسان ها بیان شده است، سپس در مورد نبوت و رسالت این که چه فرقی میان نبی و رسول وجود دارد وطبقات آنها بحث شده و در ادامه همین فصل به بررسی مساله وحی و معجزه که مختص پیامبران (علیهم السلام) می‌باشد پرداخته ایم.

فصل سوم: مسلماً خداوند متعال از بعثت انبیاء(علیهم السلام) هدفی داشته که حدود صدو بیست و چهار هزار انبیاء(علیهم السلام) را برای هدایت بشر مبعوث نموده است. و به علت اهمیت بحث در این فصل در مورد اهداف بعثت انبیاء(علیهم السلام) به طور مفصل بحث و بررسی نموده ایم که در ابتدای فصل فلسفه بعثت انبیاء (علیهم السلام) مورد بررسی قرار گرفته، یعنی در واقع چه عاملی باعث شده که خداوند افرادی را به عنوان پیامبر به سوی بشر مبعوث کند.

در ادامه لزوم بعثت پیغمبران از نظر وضع قوانین و از نظر تعلیم وتربیت بیان شده است، زیرا بشر عادی بدون منبع وحی قادر به پیمودن مسیر تکامل نمی باشد. ودر انتها نظر قرآن- که کتابی انسان ساز و وحی آسمانی است- را در مورد اهداف بعثت بیان نموده ایم تا با بیان دلیل محکم اهداف بعثت را مطرح کرده باشیم.

فصل چهارم: همانگونه که خداوند از بعثت انبیاء(علیهم السلام) هدفی داشته، از بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز هدفی دارد که او را به عنوان خاتم پیامبران بر بندگانش مبعوث نموده است.

در ابتدای این فصل امتیازات خاص پیامبر(صلی‌الله علیه‌و‌آله و‌سلم) و برتری رسالت ایشان را نسبت به سایر پیامبران(علیهم السلام) بیان نموده ایم و بعد از آن آئین پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پیش از بعثت را که از اهمیت ویژه ای برخوردار است را نوشته ایم و سپس اوضاع جهان قبل از بعثت را مورد بررسی قرار داده ایم، زیرا تا زمانی اوضاع و احوال آن زمان برای ما مشخص نشود ما نمی‌توانیم تأثیر بعثت را بیان کنیم. سپس بعثت پیامبر(علیهم السلام) و اهداف بعثت ایشان را از منظر قرآن‌و امام علی(علیه السلام)را به طور مفصل بیان نموده‌ایم زیرا  این دو (قرآن و نهج البلاغه) مهمترین و معتبرترین منابع برای بیان مطالب می‌باشد. و در انتها آثاری را که بعثت پیامبر(علیهم السلام) به جا گذاشت و علت ختم نبوت را بیان نموده ایم.

فهرست پایان نامه
  • مقدمه
  • فصل اول : هدف آفرینش
  • هدف از آفرینش جهان و انسان
  • نگاه قرآن و رویات به آفرینش انسان
  • فصل دوم : انبیاء و رسولان
  • فلسفه وجودی پیامبران
  • خصوصیات پیامبران
  • امتیازات پیامبران
  • نبوت و رسالت و طبقات آنها
  • بررسی مسئله وحی
  • معجزه ؛ گواهی پیامبری
  • فصل سوم : اهداف بعثت پیامبران(علیهم السلام)
  • فلسفه بعثت انبیاء
  • علت بعثت پیامبران و معجزات ایشان
  • لزوم بعثت پیامبران
  • اهداف بعثت از منظر قرآن
  • فلسفه نهایی بعثت
  • فصل چهارم : هدف از بعثت پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )
  • امتیازات خاص پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )
  • برتری رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم )
  • آئین پیامبر پیش از بعثت
  • اوضاع جهان قبل از بعثت
  • بعثت پیامبر اسلام
  • اهداف بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم )
  • آثار بعثت
  • علت ختم نبوت
  • فهرست منابع

بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله و سلم )

فساد، تباهی، گناه، جهل و شرک در مکه به اوج خود رسیده بود شرایط آن دوران رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) را رنج می داد و به همین علت ایشان برای استراحت و عبادت به محلی نیاز داشت، که روحش در اثر عبادت و مشاهده آثار رحمت حق آرام گیرد.

و چون تنهایی و خلوت را بیش از هر چیز دوست می داشت. لذا هر سال مدتی را در غار«حرا» که در نزدیکی مکه قرار داشت در عزلت و تنهایی به عبادت و تفکر می پرداخت.

در آستانه چهل سالگی در27رجب پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله و سلم) در غار حرا مشغول به عبادت بود. «که خداوند امر فرمود درهای آسمان را گشودند و فوج فوج از ملائکه به زمین می آمدند و آن حضرت نظر می‌کرد و ایشان را می‌دید و رحمت خود را از ساق عرش تا سرآن حضرت متصل می گردانید. پس جبرئیل فرود آمد و اطراف آسمان و زمین را فرو گرفت و بازوی آن حضرت را حرکت داد و گفت: یا محمد بخوان. فرمود: چه چیزی بخوانم؟ گفت:

«إقرَا بِاسمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الإنسَانَ مِنْ عَلَقَ»[1]

پس وحی های خدا را به او رسانید، و به روایت دیگر پس  بار دیگر جبرئیل با هفتاد هزار ملک و میکائیل با هفتاد هزار ملک نازل شدند و کرسی عزت و کرامت برای آن حضرت آوردند و تاج نبوت بر سر آن سلطان سریر رسالت گذاشتند و لوای حمد را به دستش دادن و گفتند بر این کرسی بالا رو و خداوند خود را حمد کن و به روایت دیگر آن کرسی از یاقوت سرخ بود و پایه ای از آن از زبرجد بود و پایه ای از مروارید.

و چون ملائکه بالا رفتند و آن حضرت از کوه حرا به زیر آمد، انوار جلال او را فرا گرفته بود که هیچکس را یارای آن نبود که به آن حضرت نظر کند و بر هر درخت و گیاه و سنگ که می گذشت آن حضرت را سجده می کردند و به زبان فصیح می گفتند:

السَّلامُ عَلیْکَ یَا نَبِی اللهِ السَّلامُ عَلَیکَ یَا رَسُولَ اللهِ

و چون داخل خانه خدیجه شد از شعاع خورشید جمالش، خانه منور شد. خدیجه گفت یا محمد(صلی الله علیه و اله و سلم) این چه نوری است که در تو مشاهده می کنم؟ فرمود که این نور پیغمبری است. بگو:

لا إلهَ إلَّا اللهُ مُحَمَّدَ رَسُولُ اللهِ

خدیجه گفت که سالها است من پیغمبری تو را می دانم پس شهادت گفت و به آن حضرت ایمان آورد.

پس حضرت فرمود: ای خدیجه من سرمای در خود می یابم جامعه ای بر من بپوشان، چون خوابید از جانب حق تعالی ندا به او رسید:

«یَا اَیُّهَا المُدَثِّرَ قُمْ فَاَنذِرْ وَ رَبَّکَ فَکَبَّرْ»[2]

ای جامعه برخود پیچیده برخیز پس بترسان مردم را از عذاب خدا، و پروردگار خود را سپس تکبیر بگو و به بزرگی یادکن، پس حضرت برخاست و انگشت در گوش خود گذاشت پس گفت:

اللهُ اَکبَر اللهُ اَکبَر

پس صدای آن حضرت به هر موجودی که رسید و همه با او موافقت کردند.»[3]

بدین گونه پیامبر(صلی الله علیه و آل)به رسالت برانگیخته شد و مرحله ای نوین از زندگی مبارک آن حضرت آغاز گردید، زیرا از این پس وی تنها به عنوان انسان پاک نهادی که نیکوکار است، امانتها را به صاحبانش باز می‌گرداند، در سخن گفتن راستگو است، و از نزدیکان سرپرستی می کند، به شمار نمی آمد. بلکه وی اکنون پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نوید بخش و بیم دهنده ای بود که مسئولیت رهبری انسان ها به سمت خیر و سعادت و صیانت آنان از شرور و آفات، بر دوش وی نهاده شده بود.

بعلاوه با بعثت پیامبر(صلی‌الله علیه‌و‌آله وسلم) جزیره العرب، حتی همه جهان قدم به مرحله نوینی از حیات گذاشتند، زیرا همانطور که قبلاً بیان کردیم نه تنها عربستان بلکه تمام جهان گرفتار زندگی نابسامان و مشقت بار بودند و امرار و معاش آنان از طریق غارت و آدمکشی بدست می آمد. دارای عقاید باطل و خرافی بوده و بت را پرستش‌می‌نمودند. و حتی‌خودشان از چنین زندگی خسته شده بودند.

در چنین روزگاری بود که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) مبعوث شد و با زحمات پی در پی و تحمل مشکلات، تحولی در زندگی مردم بوجود آورد و آزادی وحدیت و عزت و انسانیت را برای تمام جهانیان به ارمغان آورد.

چنان که حضرت فاطمه(علیهما السلام) می فرماید:

«إبْتَعَثَهُ اللهَ اِتهَاماً لِأمرِهِ وَ عَزِیمَهً عَلَی إمضاءَ حُکمِهِ وَ إنفَاذاً لِمَقادِیرِ حَتمِهِ، فَرَأیَ الاُمَمَ فَرِقاً فِی أدیانِها، عُکَّفاً عَلَی نِیرَانِها، عابِدَهً لأوثانِهَا، مُنکِرَهً لِلّهِ مَعَ عِرفانِهَا[4]»

محمد (صلی الله و علیه و آله وسلم) را برانگیخت، تا کار خود را به اتمام و آنچه را که مقدّر ساخته به انجام رساند، پیغمبر(صلی الله و علیه و آله وسلم) که درود خدا بر او باد- دید: هر فرقه ای دینی گزیده و هر گروه در روشنائی شعله ای خزیده و هر دسته ای به بتی نماز برده، و همگان نام خدا را که می شناسد از خاطر برده اند.

اهداف بعثت پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله وسلم)

همانطور که قبلا اشاره کردیم خداوند پیامبران (علیهم السلام )زیادی را برای هدایت مردم فرستاد ولی از این میان به آخرین پیامبرش (صلی الله و اله وسلم) امتیازاتی داد که او را از دیگر پیا‌مبران‌(علیهم اسلام)ممتاز کرد، ازجمله این که وجوب نبوت رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) از زمان حضرت آدم(علیه السلام) مقرر بود و به لحاظ فرقه وقبیله ایشان در بهترین و والاترین فرقه متولد شده بود، همچنین از ابتدا بعثت پیامبران(علیهم السلام)بشارت آمدن پیامبر اکرم (صلی الله واله وسلم)را به مردم داده بودند.

حال باید دید خداوند عزوجل چه هدفی از بعثت پیامبر(صلی الله و ال وسلم) داشته است که اورا بعنوان آخرین پیامبر مبعوث نموده است

1- اهداف بعثت از منظر قرآن

آیات مختلفی درباره هدف بعثت پیامبر اعظم(صلی الله علیه واله وسلم) در قرآن بیان شده است که به نمونه های از آن اشاره می کنیم

الف- وظیفه پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) ابلاغ رسالت است.

نخست می گوید قوم تو(یعنی قریش ومردم مکه)تعلیمات تو را تکذیب  کردنددر حالی که همه حق است و دلائل گوناگون از طریق عقل و فطرت وحس، آنها را تأیید می کند.«وَکَذََبَ بهِ قَوْمََکَ وَهُوَ الْحقُّ»[5] در حالی که تکذیب و انکار آنان از اهمیت حقایق نمی کاهد هر چند مخالفان و منکران زیاد باشند.

سپس دستور می دهد بگو: وظیفه من تنها ابلاغ رسالت است. «وَ مَا عَلَی الرَّسُولِ اِلَّا البَلَغُ المُبِینُ»[6] و در جای دیگر می فرماید که بگو: (من ضامن قبول شما نیستم) «قُلْ لَّسْتُ عَلَیکُمْ بِوَکِیلٍ»[7] در آیات متعددی این تعبیر و مانند آن آمده است مانند(آیه 107سوره انعام- آیه 108سوره یونس- آیه41سوره زمر و آیه6 سوره شوری) و از مشاهده  کردن این آیات استفاده می شود که منظور از وکیل در این مورد کسی است که مسئول هدایت عملی است، و ضامن قبول دیگران نبوده؛ به این ترتیب پیامبر اکرم(صلی الله وال وسلم)به آنها اعلام می کند که این شما هستید که با داشتن اختیار تصمیم نهایی را در مورد قبول یا رد حقیقت بگیرید و هدایت را بپزیرید، زیرا وظیفه من تنها ابلاغ و رساندن رسالت و دعوت الهی است.

بر پیامبر(صلی الله واله وسلم)چیزی جز ابلاغ آشکار نیست «وَ مَا عَلَی الرَّسُولِ إلَّا البَلاغَ المُبِینُ» او تنها موظف است فرمان خدا را آشکار وبدون ابهام وکاستی به همگان برساند خواه بپذیرند یا نپذیرند و پذیرش و عدم پذیرش این دعوت سود و زیانش متوجه خود آنها خواهد بود. پیامبر(صلی الله وعلیه واله وسلم) هرگز موظف نمی باشد تا مردم را مجبور به قبول دعوت کند.

ب: وظیفه تو اجبار گردن نیست

در آیه 104 از سوره انعام خداوند متعال می فرماید«‌دلائل ونشانه های روشن در زمینه توحید و خدا شناسی ونفی هرگونه شرک که مایه بصیرت وبینایی است برای شما آمد «قَدجَاءَکُمْ بَصَائرُ مِنْ رَبِّکُم»[8] «بصائر جمع بصیرت» از ماده «بصر» به معنی دیدن است ولی معمولاً در بینش فکری و عقلانی به کار برده می شود و گاهی به تمام اموری که باعث درک و فهم مطالب است اطلاق می گردد ودر این آیه به معنای دلیل  وشاهد وگواه آمده است.»[9]

سپس برای اینکه روشن سازد این دلائل بقدر کافی حقیقت را آشکار می سازد و جنبه منطقی دارد می گوید: «پس هر کس بصیرت یافت خودبه سعادت رسید و هر کس کوربماند خود در زیان افتاد» «مِمَنْ أبصَرَ فَلِنَفسِهِ وَ مَنْ عَمِیَ فَعَلَیها»[10] و در پایان آیه از زبان پیغمبر (صلی الله علیه وال وسلم) می گوید : «من نگهبان شما شما از عذاب خدا نیستم» «وَمَا اَنَا عَلَیکُم بِحَفِیظٍ»[11]

«در اینکه منظور از این جمله چیست مفسران دو احتماًل داده اند نخست اینکه من حافظ اعمال و مراقب و مسئول کارهای شما نیستم بلکه خداوند همه را نگهداری می کند و پاداش و کیفر هر کس را خواهد داد وظیفه من تنها ابلاغ رسالت و تلاش وکوشش هر چه بیشتر در راه هدایت مردم است.

دیگراینکه: من مأمور ونگهبان شما نیستم که با جبر و زور شما را به ایمان دعوت کنم بلکه تنها وظیفه من بیان منطقی حقایق است و تصمیم نهایی با خود شماست.»[12]

سپس خداوند در آیه بعد بار دیگر این حقیقت را تأکید می کند که خداوند نمی خواهد آنان را به اجبار وادار به ایمان سازد و«اگر خدا می خواست همگی ایمان می آورند و هیچکس مشرک نمی شد» «وَلَو شَاءَاللهُ ما أشْرَکوا»[13]

و نیز تأکید می کند (تو مسئول اعمال آنها نیستی) «وَ مَا جَعَلنَاکَ عَلَیهِمْ حَفِیظاً»[14] و برای اجبار کردن آنها به ایمان مبعوث نشده ای .

همانطور که «تورا نگهبان ایشان نکردیم» «وَمَا اَنْتَ عَلَیهِمْ بِوَکِیلٍ»[15] واشاره دارد به  این که پیامبر وظیفه ندارد که آنها را با اجبار به ایمان دعوت کند .

ج- وظیفه پیامبر انذار و بشارت است

وظیفه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است، که مردم را از طریق وحی آسمانی‌انذار کند‌همانطور‌که آیه ذیل روی‌سخن‌را به‌پیامبر(صلی الله ‌علیه‌و‌آله و‌سلم) کرده است و می گوید به آنها بگو من «از پیش خود چیزی نمی‌گویم» تنها به وسیله وحی شما را انذار می کنم. «قُل إنّما اُنذِرکُم بِالوَحیِ»[16]

و اگر در دل سخت شما اثر نمی گذارد دلیل برنقصان وحی آسمانی نیست بلکه به خاطر آن است‌که «افراد کر هنگامی‌که انذار می‌شوند سخنان را نمی‌شنوند.» « وَلا یَسمَعُ الصُّمُ الدُّعاءَ إذا مَا یُنذَروُنَ»[17]

گوش شنوا لازم است تا سخنان حق را بشنود نه گوشهایی که پرده هایی بر اثر گناه و غفلت و غرور بر آن نهاده شده و توفیق شنیدن حقایق را از دست داده اند. وهمچنین در آیه49 سوره حج، آیه56 سوره فرقان، آیه194سوره شعرا و آیه92 سوره نمل نیز به همین مطلب اشاره شده و وظیفه ی پیامبر را انذار وبشارت دهنده می داند.

د- وظیفه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) تذکر است.

خداوند به دنبال بحث توحیدی روی سخن را به پیامبر کرده می گوید:« اکنون که چنین است آنها را یادآوری کن توفقط یادآوری کننده ای» «فَذَکَّر إنَّما أنتَ مُذکِّرٌ»[18] «توهرگز مسلط برآنان نیستی که مجبورشان سازی» «لَّستَ علیهم بِمُصَیطرٍ»[19]

آری آفرینش آسمان وزمین وکوه ها وحیوانات نشانه آن است خلقت این عالم بی هدف وحساب نیست، و آفرینش انسان نیز هدفی داشته، اکنون که چنین است که آنها را با تذکرات خویش به اهداف خلقت وآفرینش آشنا ساز، و راه قرب خدا را به آنان نشان ده و در مسیر تکامل رهبر و راهنمایشان باش.

البته راه کمال در صورتی پیموده می شود که میل و اراده همراه باشد،و گرنه تکامل اجباری اثر بخش نخواهد بود.

و- اصول عدالت از اهداف پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

از آنجا که برای ایجاد وحدت رعایت اصل عدالت ضرورت دارد، در این آیه خداوند پس ازبیان چهار دستور در پنجمین دستور این چنین می فرماید: «بگو من مأمورم در میان شما به عدالت حکم کنم.» «وَ اُمِرتُ لِأعدلَ بَینَکُم»[20]

برقراری عدالت محدود به چیزی نیست بلکه شامل قضاوت وداوری حقوق اجتماعی ومسائل دیگر می شود. انسان ها در سایه برقراری عدالت در آرامش بوده و با بهره مندی از رهنمون های دین اسلام با صلح وصفا زندگی کنند وپله های کمال را یکی پس از دیگری طی نموده وبه هدف متعالی انسان برسند، وحقوق یکدیگر را پایمال نکنند.

ن- پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌ سلم)برای تکمیل فضائل اخلاقی‌مبعوث‌شده است.

خداوند متعال در توصیف پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می گوید: توصاحب اخلاق عظیم وبرجسته ای هستی «وَ إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ.»[21]

اخلاقی که عقل درآن حیران است لطف ومحبتی بی نظیر ، صفا و صمیمیتی بی مانند، صبر واستقامت وتحمل حوصله ای توصیف ناپذیر.

پیامبر بزرگ اسلام اگر مردم را به بندگی خدا دعوت می کرد، خود بیش از همه عبادت می نمود، و اگر از کار ناصوابی باز می داشت، خود قبل از همه خودداری می کرد در حالی که مشرکان آزارش می داند او با صبر انذار می داد. ناسزایش می گفتند، برای آنها دعا می‌کرد؛ اگر بر بدن مبارکش سنگ می زدند و خاکستر داغ برسرش می ریختند، برای هدایت آنها دست به درگاه خدا می برد، برای آنها دعا می کرد .مردم راخیلی دوست می داشت، و تمام سعی و تلاشش در هدایت مردم بود. هرگز بر کسی خشمگین و ناراحت نمی شد. آری او کانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمت بود.

باعنایت به‌آیات مطرح شده در بحث در می‌یابیم‌که هدف‌بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) چیزی جز هدایت بشر به صراط مستقیم نبوده، صراطی که مقصد آن قرب الهی است، و رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله و‌سلم) اعطاء برنامه برای رسیدن به این هدف می باشد. برنامه ای که هیچ گونه اجبار و اکراهی در آن نیست بلکه تنها وظیفه پیامبر ابلاغ رسالت به همراه بشارت و انذار می باشد، تا زیر سایه بشارتها و تذکرها بتواند عدالت را که از جمله مهمترین اهداف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)و پیامبران(علیهم السلام)می باشد، را در میان بشر گسترش دهد.

اهداف بعثت از منظر امام علی (علیه السلام)

شناخت اهداف ارسال رسل وانزال کتب از مباحث مهمی است که ما را در شناخت و فهم معارف دین یاری می کند، و لذا ما به برخی از این اهداف که در قرآن کریم آمده بود اشاره کردیم. حال می‌خواهیم این موضوع را در کلام علوی که جلوه ای از حق وحقیقت است، جستجو کنیم. و به بیان قسمتی از این اهداف از دیدگاه امام علی(علیه السلام)بپردازیم.

امام علی(علیه السلام)در خطبه‌ای چنین می فرماید:

« أشْهَدُ أنَ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسُولُهُ اَرسَلَه بِالهُدِی وَ دِینِ الحَقِ أرتَضَاه لِذلِکَ وَ کَانَ اَهلُهُ أصْطَفَاهَ عَلَی جَمِیعِ الْعِبادِ لِتَبلیِغِ رِسَالَتهُ…»[22]

شهادت می دهم که محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بنده و رسول خداست وخداوند او را با هدایت و دین حق فرستاد. حضرتش رابرای امور رسالت انتخاب کرد وبه حق شایسته مقام رسالت نیز بود (لذا) خداوند برای ابلاغ رسالتش او را از میان جمیع بندگانش برگزید.

امام (علیه السلام) در روایت فوق بعداز اعلام برحق بودن، رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و شایستگی ایشان به جهت این مقام، هدف از بعثت را ابلاغ دین به انسان ها معرفی می کند. اصولاً جهت ابلاغ دین رساندن پیام خدا به خلق نیاز به واسطه ای است، که این واسطه نیز باید شرایطی داشته باشد. و از میان برترین افراد، برگزیده گردد، این امر میسر نمی گردد، مگر با بعثت انبیا (علیهم السلام). لذا از مهمترین اهداف بعثت انبیاء(علیهم السلام) خصوصاً بعثت پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌و آله‌و سلم)تبلیغ رسالت الهی است که دین حق و هدایت بشریت می باشد. از حضرت امیر(علیه السلام) در خطبه دیگری هدف بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)دعوت کردن به حق بیان شده است:

«أرسَلَهُ دَاعیاً إلَی الْحَقِّ وَ شَاهِداً عَلَی الخَلْقِ فَبَلِّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ غَیْرَ و انٍ وَلا مُقَصِّرِ وَ جَاهَدَ فِی اللهِ أعْدَاءَهُ غَیْرَ وَ اهِنٍ وَ لا مُعَذِّرٍ إمَامُ مَنِ اتَقَی وَبَصَرُ مَنِ اهْتَدَی».[23]

«خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را فرستاد تا دعوت کننده به حق وگواه اعمال خلق باشد.پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بدون سستی و کوتاهی، رسالت پروردگارش را رسانید، و در راه خدا با دشمنان بدون عذر تراشی جنگید. اوپیشوای پرهیزکاران وروشنی بخش چشم هدایت شدگان است.

در این عبارت هدف از بعثت دعوت به حق وحقیقت معرفی می شود وبیان می دارندکه پیامبر(صلی‌الله علیه‌و آله‌و‌سلم)رسالتش را بدون هیچ سستی و کوتاهی به انجام رسانیده است و ایشان برای رساندن پیام الهی به گوش مردم در مقابل دشمنان خدابا تمام نیرو ایستادگی نموده اند.

در خطبه دیگری امام علی(علیه السلام) هدف از بعثت را دعوت انسان به اطاعت خدا و رهانیدن از پرستش بت و شیطان می داند و می فرماید:

«فََبعَثَ اللهُ مُحَمّداً بِالحقِّ لیخرِجَ عبادهُ مِن عِبادَهٍ الأوثَانِ اِلَی عِبادَتِهِ وَ مِن طَاعه الشَّیطَانِ»[24]

خداوند حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را به حق برانگیخت تا بندگان خودرا از پرستش دروغین بت ها رهایی بخشیده و به پرستش خود راهنمایی کند، و آنان را از پیروی شیطان نجات داده به اطاعت خدا کشاند.

در واقع خداوند پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) را مبعوث نمودند تا بندگان از عشق به دنیا و بندگی هوی وهوس و پرستش طبیعت رهایی یابند وبر بندگی خداوند لایزل، گردن نهند ودر درگاه انس و قرب الهی، به همنشینی با ابرار و مقربین راه یابند.

خداوند در راستای رساندن بندگانش به آن هدف بزرگ قرآن را فرستاد و آن را محکم و متقن و خالی از خلل و اختلاف قرار داد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را مبیّن قرآن معرفی نمود، تا انسان ها به وسیله  قرآن که شامل ادله و براهین توحید وصفات جلال و جمال خداوند می باشد، نسبت به پروردگار خویش شناخت حاصل نموده و اقرار به وجود وحدانیت وی نموده و ایمان به او را در قلب خویش تثبیت نماید ودر نتیجه از جهالت و انکار و ستیز با او دست بردارند.

حضرت علی(علیه السلام)در خطبه دیگری از میان رفتن شبهات واقامه بینات را هدف ارسال، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برشمرده و می فرماید:

«…أرسَلَهُ بِالدِّینِ المَشهُور، وَ العَلَمِ المَأثوُرِ وَ الکِتابِ المَسْطُورِ وَ النُّورِالسّاطِعِ، وَالضِّیَاء اللَّامِعِ، وَ اَلاَمرِ الّصَّادِعِ إزَاحَهً لِلشُّبُهَاتِ، وَ احْتِجَاباً بِالبَیِّنَاتِ وَ تَحْذِیرَاً بِالآیاتِ وَتَخوِیفاً بالمَثلاتِ».[25]

« … خداوند او را به دینی آشکار و نشانه ای پایدار و قرآنی نوشته شده و نوری درخشان وچراغی تابان وفرمانی آشکار کننده فرستاد، تا شک وتردید را نابود سازد وبا دلائل روشن استدلال کند، و با آیات الهی مردم را پرهیز دهد، و از کیفرهای الهی بترساند.»

از مهمترین وظایف پیامبر برطرف نمودن شبهات وتردیدهای باطل دربین خلق بود. لذا پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) با احتجاج به بینات و براهین روشن وواضح ، به خنثی نمودن شبهات می پرداخت، به گونه ای که هیچ راهی برای وجود واثبات شبهات باقی نمانده وبرای تمامی شبهات پاسخی را ارائه می‌نمود.

امام علی(علیه السلام) در خطبه دیگری هدف از بعثت را بشارت وانذار معرفی کرده ومی فرمایند:

«حَتَّی بَعَثَ اللهُ مُحَمّداً (صلی الله علیه و آله و سلم) شَهِیداً وَ بَشِیَراً وَ نَذِیَراً.»[26]

« تااینکه خداوند محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را برانگیخت گواهی دهنده ، بشارت دهنده وهشدار دهنده.»

از وظایف دیگر پیامبر بشارت دادن به بهشت برین درمقابل انجام اعمال نیک وخیر، و ترساندن از عذاب سخت جهنم درمقابل انجام دادن اعمال ناشایست و ناصواب است، تا بشر درسایه این بشارت و هشدارها راه خیر وشر را از یکدیگر تشخیص دهد وبتواند بهترین وسعادتنمد ترین راه را برگزیند.

در خطیبه دیگری حضرت علی(علیه السلام)غایت بعثت را درمان دردهای بشر و بیدار نمودن آنان از خواب غفلت بیان نمود و می فرمایند:

«… أشهَدُ … أنَّ مُحَمَّداً عَبدَهُ وَرسولُهُ ارسَلَه بالهُدی ودینِ الحقِ لِیزیحَ به عِلَّتکُم ویوقظَ به غفَلَتکُم…»[27]

خداوند پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را با هدایت ودین حق فرستاد تا دردهای شماانسان ها رابر طرف ساخته و از خواب غفلت بیدارتان سازد.

همانگونه که در فصل گذشته بیان کردیم، موضوع اصلی بعثت انبیا، انسان و نجات و هدایت او به سوی فلاح ورستگاری است، که در خطبه فوق به این هدف اشاره شده است، که دردهای علاج ناپذیر بشریت تنها با داروی آسمانی و وحیانی درمان پذیر است، و انبیاء عظام(علیهم السلام) متصدی این امر بوده و به همین جهت مبعوث شده اند.

همین طور بیدار کردن انسان ها از خواب غفلت و نشان دادن کوره راه های سخت عالم برزخ و قیامت مساله مهم دیگری است، که توسط تمامی انبیا(علیهم السلام) به خصوص پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت گرفته است.

روشن است که امر فوق، بدون دستیابی به عالم غیب و به یاری علوم مادی به تنهایی برای بشر مادی میسر نمی شد، لذا خداوند برای نجات انسان ها، انبیاء الهی را مبعوث فرمود تا درس هدایت را به واسطه ایشان به بشریت برساند و لذا در خطبه دیگری امام علی(علیه السلام) می فرمایند:

« فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) بِعِتْقِ الرِقَابُ مِنْ النَّارِ وَ اَعَتَقَهَا مِنْ الرِقِ فَکانَ النَبُّی (صلی الله علیه و آله و سلم) وَ لاءَهذِهِ الأمهِ…»[28]

رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای آزادی انسان ها از آتش و رهانیدن شان از بندهای ذلت وپستی آمد و لذا نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ولی این امت است.

امام علی(علیه السلام) در این خطبه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم)را ناجی انسان ها از عذاب الهی وآتشی که با اعمالشان برافروخته اند معرفی می کند.

ودر انتها باعنایت به کلام مولا امیر المؤمنین (علیه السلام) باید گفت که هدف اصلی بعثت انبیا به خصوص پیامبر اعظم تربیت وهدایت انسان به عنوان هدف خلقت می باشد.

لذا خداوند انبیاء (علیهم السلام) را به منظور خارج نمودن انسان، از مرتبه حیوانی و قدم نهادن در مرتبه رحمانی، خروج از ظلمات به سوی نور رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای به فعلیت رساندن و شکوفا کردن استعدادهای انسان در جهت کمال برانگیخت.

در خطبه ها ذکر شده ی امام علی اهداف ارسال رسل به عنوان باب وسیع رحمت الهی برخلایق را می توان چنین برشمرد:

  1. ابلاغ دین وهدایت وراهنمایی مردم به سوی حق
  2. رهانیدن انسان ها از عبادت بتها وشیطان به سوی عبادت خدا
  3. رفع شبهات اعتقادی وشناساندن خدابه مردم
  4. بشارت بهشت وانذار مردم از عذاب الهی
  5.  بیدار نمودن انسان ها از خواب غفلت
  6. رهانیدن انسان ها از ذلت وآتش جهنم.

آثار بعثت

در صفحات گذشته سیمای جامعه عرب و عصرجاهلی را به تصویر کشیدیم. که غبار که کدورت و دشمنی، کینه و جنگ و خونریزی و غارت وجود روح آنان را فراگرفته بود. اجتماعی که رنگ و بویی از انصاف، عدالت، یکرنگی و عواطف به خود ندیده بود. عقاید بی پایه وبی اساس و رسومات باطل دامنگیر همه شده بود، و زندگیهای بی سروسامان وبی نظم وقانون بیداد می‌کرد. و در یک کلام جامعه آن دوران جامعه ای غیر خدایی وغیر انسانی بود.

نه تنها جامعه عرب بلکه تمام جهان دارای مشکلات و نابسامانی های اخلاقی واجتماعی واعتقادی شده بودند، و خرافات و خودپسندی دامنگیرشان شده بود.

درچنین جامعه‌ای، خداوند تبارک وتعالی بهترین وبرگزیده ترین مخلوق خودرا مبعوث نمود بهترین دین و آیین خویش رابه او سپرد و او را مأمور هدایت این قوم بی خبر از حق وحقیقت وهمچنین هدایت کل بشریت در تمام اعصار نمود. و به برکت این بعثت تحولی شگرف پدید آمد و آن جامعه متفرق بی‌فرهنگ و بی تمدن تبدیل به یک جامعه ای متحد و متمدن گردید.

در بخش قبل، اهداف این بعثت عظیم رابررسی نمودیم آنچه در این بحث به دنبال آن هستیم بررسی برخی از اثرات و پیامدهای عظیم این واقعه است، که به نمونه ای از آنها به طور مختصر به شرح ذیل اشاره می نمائیم.

الف- عزت و قدرت یافتن مسلمین.

یکی از آثاری که حضرت علی (علیه السلام) برای بعثت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)‌بیان نموده عزت یافتن‌و اقتدار امت مسلمان می باشد. امام می‌فرمایند:

« فَانْظُروُا إلَی مَواقِعِ نَعِمِِ اللهِ عَلیهِم حِینَ بَعَثَ إلیهِمْ رَسوُلاً فَعَقد بِمِلَّتِهِ طَاعَتَهُمْ وَجَمَعَ عَلَی دَعْوَتهِ اُلفَتَهُم: کَیفَ نَشَرَتِ النِّعمَهُ عَلیهِم جِناحَ کِرامَتِهَا وَاَساَلَت لَهُم جَداوِلَ نَعیِمِهَا وَ التَفَّتِ الملّهُ بِهِم فِی عَوَائِدِ بَرَکَاتِهَا، فَأصْبَحُوا فِی نِعْمَتِها غَرِقِینَ، وَ فِی خُضْرِه عَیشِهَا فَکهِینَ (فاکهین) قَد تَرَبَّعَتِ الاُموُرُ بِهِمْ فِی ظِلِّ سُلطان قاهرٍ وَ آوَتهُمُ الحَالُ إلَی کَنَفِ عَزٍّ غَالِبٍ. وَ تَعَطّفَتِ الاُمورُ عَلَیهِم فِی ذُری مُلکٍ ثَابِتٍ فَهُمْ حُکَّامُ عَلَی العَالَمیِنَ وَ مُلُوکُ فِی أطرَافِ الأرَضِینَ یَمْلکُونَ الاُموُرَ عَلَی مَنْ کَانَ یَمْلِکُهَا عَلیهِم، وَ یُمضُونَ الأحکَامَ فِیمَن کَانَ یُمضِیهَا فِیهِم! لاتُغمَزُ لَهُم قَنَاهٌ وَ لا تُقرَعُ لَهُم صَفَاهُ!»[29]

حال به نعمتهای بزرگ الهی که به هنگامه بعثت پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) اسلام برآنان فرو ریخت بنگرید، که چگونه اطاعت آنان را به دین خود پیوند داد. وبا دعوتش آنها را به وحدت رساند! چگونه نعمتهای الهی بالهای کرامت خودرا برآنان گستراند وجویبارهای آسایش ورفاه برایشان روان ساخت! وتمام برکات آیین حق آنهارا برگرفت!.

در میان نعمتها غرق گشتند ودر خرّمی زندگانی شادمانی شدند، امور اجتماعی آنان در سایه قدرت حکومت اسلام استوار شد، و در پرتو عزّتی پایدار آرام گرفتند، و به حکومتی پایدار رسیدند. آنگاه آنان حاکم و زمامدارجهان شدند، و سلاطین روی زمین گردیدند و فرمانروای کسانی شدند که در گذشته حاکم بودند و قوانین الهی رابرکسانی اجراء می کردند که مجریان احکام بودند، و در گذشته کسی قدرت در هم شکستن نیروی آنان نداشت و هیچ کس خیال مبارزه با آنان را در سر نمی پروراند.

حضرت علی(علیه السلام)در این خطبه با تعابیر بسیار زیاد و دلنشین نعمت بزرگ بعثت را توصیف می نماید، بعثتی که با آفرینش، نعمتهای عظیم الهی را برای بشر به همراه داشت و حیات و ممات بشر را رنگ دیگری بخشید و ظاهر و باطل زندگی انسان ها را متحول کرد.

در این خطبه مراد حضرت از «فَعَقَدَ بِمِلِّتِهِ طَاعَتَهُمْ» جمع نمودن طاعت و نظم بخشیدن به آن بعد از پراکندگی و تفرقه است.  زیرا عرب قبل از بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دچار تشتت آراء و اختلاف عقاید بودند و طاعات و عباداتشان تابع هواهای باطل و گوناگونشان بود، به طوری که هر گروهی برای خود بتی را عبادت می کرد. پس از بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) همه طاعات و عبادات متوجه حضرت حق شد و بواسطه دعوت حق پراکندگی و تفرقه بین مردم تبدیل به الفت و یکرنگی گردید.[30]

و در عبارت« وَ التَفَّتِ المِلَهُ بِهِم فِی عَوَائِدِ بَرَکَتِهَا» مراد از «مِلَهُ»، ملت اسلام است و معنای عبارت این است که ملت و آئین اسلام آنها را در بر گرفته است به همانگونه که ظرف، مظروف خود را در بر می گیرد، گویی برکت دین، محیط بر آنها شده است.[31]

به برکت اسلام‌مسلمانان‌آن‌چنان قدرت‌و شوکتی یافتندکه توانستند در سال‌های بعد کشورهای اطراف عربستان را فتح نمایند و بر کسانی که پیش از آن در زیر سلطه آنها بودند، حکمرانی کنند.

و لذا یکی از مهمترین آثار بعثت عزت بخشیدن به مسلمین و پیروز شدن آنها بر بزرگترین قدرت‌های سیاسی و نظامی آن روز جهان است. امری که شاید در فکر هیچ عرب خوش باوری نیز خطور نمی کرد، اما به واسطه عزت نفس و پیام انسانی و فطرت پسندی که اسلام به آنان ارزانی داشته بود به چنین فتوحات عظیمی در مدت زمان بسیار کوتاه طی چند دهه دست یافتند.

ب) از بین رفتن دشمنی ها و برقراری دوستی بین افراد

از دیگر آثاری که امام علی(علیه السلام)برای بعثت نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بر می شمرند، بر قراری طرح، صفا، رحمت، عطوفت و تشکیل جامعه انسانی‌در بین اعراب کینه جو و خونریز آن روز می باشد. امام علی(علیه السلام) در این باره می فرمایند:

«… فَلَمْ اللهُ بِهِ الصَّدْعُ ، وَ رَتَق بِهِ الفَتْقَ ، وَ اَلَّفَ بِهِ الشَّمْلِ بَیْنَ ذَوِی اَلاَرْحَامِ بَعدَ العَدَوَهِ الوَاغِرَهِ فِی الصُّدُورِ وَ الضَغائنِ القَاءحَهِ فِی القُلُوبِ »[32]

او شکاف های اجتماعی را به وحدت اصلاح، و فاصله ها را به هم پیوند داد و پس از آن که آتش دشمنی‌ها و کینه توزی‌های بر افروخته، در دلها راه یافته بود میان خویشاوندان یگانگی برقرار کرد.

مراداز لفظ«صَدعَ وَفتَقََ» بیان حالت جدایی افتراق و تشتت آراء، اختلاف کلمه، دشمنی و کینه در بین اعراب می‌باشد .به گونه‌ای که حتی به نزدیکان و خویشاوندان خویش نیز رحم نمی کردند و همین طور مراد از«الضغائِنِ القادِحَهِ » این است که کینه‌ها توزی به حدی بود که آتش خشم و غضب و فتنه و شر را بر می انگیخت.[33]

و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) با آمدنش صلح و صفا و زندگی پر از عطوفت و مهربانی همراه جامعه ای انسانی به ارمغان آورد. و بر همه کینه ها و خونریزیها خط بطلان کشید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اهداف بعثت پیامبران و حضرت محمد (ص)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ابتدا محصولات مورد علاقه خود را به سبد خرید اضافه نمایید.
  • سپس روی آیکون سبد خرید کلیک کنید.
  • محصولات داخل سبد خرید و مجموع مبلغ قابل پرداخت در صفحه تسویه حساب به شما نمایش داده می شوند.
  • فرم تسویه حساب را تکمیل کرده و روش پرداخت خود را انتخاب نمایید.
  • می توانید با استفاده از درگاه های پرداخت آنلاین خرید خود را تکمیل نمایید.
  • پس از تکمیل خرید می توانید به فایل های محصول دسترسی داشته باشید.
  • در صورت داشتن حساب کاربری می توانید سوابق خرید خود را در پنل کاربری خود مشاهده نمایید.
تماس با پشتیبانی